Jelenteni kell a NAV-nak a könyvelő címét

A vállalkozásnak be kell jelentenie a könyvelő címét, ha csak nála található meg a könyvelés

Jelenteni kell a NAV-nak a könyvelő címét: az Adótanácsadók Egyesülete tiltakozik
A vállalkozásnak be kell jelentenie a könyvelő címét, ha csak nála található meg a könyvelés, figyelmeztetett az Adótanácsadók Egyesülete. Az adóhatóság kialakulóban lévő újabb gyakorlata, és ezt megerősítő írásbeli álláspontja szerint minden vállalkozásnak külön be kell jelentenie a könyvelő címét, ha csak a könyvelőiroda számítógépén van meg a könyvelése. Ez az eljárás ellentmond a sok éve kialakult gyakorlatnak, és újabb felesleges adminisztrációs feladatot ró a vállalkozásokra. Ráadásul nem alakították ki a bejelentés egyértelmű feltételeit, és ez várhatóan újabb félreértésekhez fog vezetni, figyelmeztetett az Adótanácsadók Egyesülete közleményében. Az adózás rendjéről szóló törvény szerint 1995-től a jogszabályban előírt bizonylatot, könyvet, nyilvántartást, ideértve a gépi adathordozón rögzített elektronikus adatokat is a könyvelés, feldolgozás időtartamára más helyre lehet továbbítani, de az adóhatóság felhívására azt 3 munkanapon belül be kell mutatni. Ez alapján a vállalkozások és a könyvelőik eddig azt gondolhatták, hogy amennyiben az adózással kapcsolatos iratok őrzési helyét bejelentették az adóhatóságnak, akkor minden elvárást szabályosan teljesítettek. A mikro-vállalkozásoknak jellemzően külső könyvelőirodák könyvelnek, és készítik el bevallásaikat. A vállalkozások bejelentették az adóhatóságnak, hogy kit bíztak meg ezzel. Az egyesületnek nincs tudomása arról, hogy az adóhatóság az ellenőrzések során kifogásolta volna, hogy a könyvelési állomány, egyes nyilvántartások, a bevallások a könyvelőnél találhatók, és hogy ez külön nincs bejelentve az adóhatósághoz. Most a könyvelők meglepetéssel és értetlenül fogadták, hogy az adóhatóság az ellenőrzés során a külső könyvelőt alkalmazó vállalkozónál kifogásolja, hogy nem jelentette be iratőrzés helyének a könyvelőiroda címét. Mulasztási bírságot helyezett kilátásba, ha ezt haladéktalanul nem pótolja a cég. Ezt azzal indokolták, hogy az elektronikusan lekönyvelt bizonylatok, a könyvelés csak a könyvelő számítógépén találhatók meg. Úgy tűnik ez nemcsak egyszeri revizori túlkapás volt, mert az Adótanácsadók Egyesülete kérdésére a NAV illetékes felső vezetője írásban is megerősítette, hogy valóban, be kell jelenteni a könyvelő irodát is, mint az iratmegőrzés helyét, mert a könyvelés az ő számítógépén van. Évtizedeken keresztül ettől eltérő volt a kialakult gyakorlat. A kialakult gyakorlattól eltérő új bejelentés megkövetelése a vállalkozókat értelmetlen többletmunkára kényszeríti. Ráadásul úgy, hogy ha ennek eleget akarna tenni a vállalkozás, és szeretné bejelenteni a könyvelője irodáját, mint a könyvelési állomány iratőrzési helyét, újabb problémákkal fog szembesülni. A jelenlegi adatmódosító lapon ugyanis erre nincs egyértelműen értelmezhető lehetőség. Várható, hogy a következő revízióknál vagy a könyvelőnél fognak mindent keresni, a bizonylatokat is és a könyvelési állományt is, holott a bizonylat iratőrzési helyeként nincsenek bejelentve, vagy a vállalkozásnál keresik az elektronikus könyvelési állományt is, pedig az csak a könyvelőnél található meg. Az Adótanácsadók Egyesülete indokolatlannak és felesleges, újabb bürokratikus tehernek ítéli a dupla bejelentést, és az elmúlt 20 év egyébként jól működő gyakorlatának megváltoztatását, írják közleményükben.

Forrás: www.online.kpr.hu

new-item-last-login